Ångerrätt - enligt distansavtalslagen

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Vi på Bikinishop.se erbjuder dig dock 30 dagars byte och öppet köp. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade varor, som till exempel bikinitrosor, baddräkter, smycken etc, om plomberingen är obruten.

För att läsa mer om distansavtalslagen; Läs mer här:  Konsumentverket om ångerrätt

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar efter det att vi fått varan. Som kund kan du själv eventuell behöva betala returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Konsumenten har inte rätt till byte eller ångerrätt om produktförpackningen, på exempelvis smycken etc, har öppnats eller om plomberingen på en plomberad vara, exempelvis en bikinitrosa eller en baddräkt etc, har brutits.

Garanti och reklamationsrätt - enligt konsumentköplagen

Produktgarantin gällande reklamationer täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns på produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom konfigurering av något slag av produkten. Den gäller inte heller vid slitage eller misskötsel.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Butiken i fråga har dock rätt till att laga produkten upp till tre gånger. Läs mer här:  Konsumentverket om reklamationer

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt.

Fel på en vara etc ska redovisas inom skälig tid efter det att skadan upptäckts för att kunna utnyttja garantin. För mer information kan du kontakta vår kundtjänst på info@bikinishop.se.

Kontakta oss gärna för mer information.